Hoe je jouw kledingmerk een naam geeft

kies je merknaam voor kledingmerk

 

Is het echt zo belangrijk voor een nieuw kledingmerk om de juiste naam te kiezen? “Het is maar een naam.” Ik heb het meerdere keren gehoord.

Als iemand die al heel vaak projecten vanuit het niets heeft opgestart, kan ik je garanderen dat het verzinnen van een naam iets eenvoudig lijkt, maar dat is het niet.

De naam die je kiest, is voor het leven. Technisch gezien kun je het natuurlijk altijd veranderen, maar het is een lang en moeizaam proces en het feit dat als je het merk moet hernoemen, je ook te maken hebt met al het andere dat niet goed gaat. Niemand verandert immers de identiteit van een bedrijf dat succesvol is.

Dus hoe kan ik de beste naam bedenken voor mijn nieuwe kledingmerk?

Voor de meeste mensen, wanneer ze zich met een nieuwe regel in deze branche wagen, is er al een naam in hun gedachten. Een naam die niet alleen de persoonlijkheid van het merk weerspiegelt, maar ook aanstekelijk is – zeker de volgende Jonny Cupcakes. Natuurlijk verwerkt de naam al die attributen, maar jij bent de enige die ze voor nu ziet.

Misschien vind je het leuk, misschien denk je dat het een spiegel is van alles wat je wilt communiceren. Maar hoe zit het met de rest? Weet je echt wat in je opkomt als mensen de naam horen? Komt het echt overeen met de producten die u verkoopt? Welke emoties roept het op? Heeft het een negatieve connotatie? Is er een vreemd denkbeeld? Als je het echt niet weet, is het hoog tijd om wat onderzoek te gaan doen.

De enige manier om ervoor te zorgen dat uw naam werkt, is door het te testen. En om dat te doen, hebben we een infographic samengesteld die je door het hele proces heen voert, van het selecteren van verschillende opties tot alternatieve oefeningen om te bewijzen of deze naam echt de beste pasvorm is.

Begin met het verzamelen van ideeën, vergelijk het met merken die vergelijkbaar zijn met de uwe, kledinglijnen die u zou willen imiteren en schrijf ergens hun naam op. Het is ook een goed idee om een ​​lijst met alle woorden te schrijven die in je opkomen als je aan je merk denkt, probeer zoveel mogelijk bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken.

Zodra u klaar bent met het vermelden van verschillende mogelijkheden, is het tijd om na te gaan of er iets mis is met hen. Zorg ervoor dat het domein beschikbaar is en dat het geen vreemde geheime betekenis heeft; kijk ook eens naar Google, scoort iemand voor die woorden? Kun je ze gemakkelijk verslaan? Vergeet het handelsmerk niet. Zorg ervoor dat de naam nog niet is geregistreerd (vertrouw me, u zou verrast zijn).

Op dit moment hebben we een selectie van merknamen waarvan we weten dat ze beschikbaar zijn op het wildweb en niet zijn gedeponeerd. Welke is die?

De menselijke test
Voordat je er definitief voor gaat, moet je nog een laatste test doen. Is jouw naam goed voor mensen? Je moet het weten.

Ga naar de dichtstbijzijnde bar en vraag wat rond. Kunnen ze het onthouden? Spreek het uit? Spel het? Als ze dat niet kunnen, is het waarschijnlijk beter om er vanaf te blijven. Vergeet de leesbaarheid niet, kunnen mensen de letters gemakkelijk onderscheiden? Het is niet hetzelfde om Momomo te heten dan Lillili, nu? En nogmaals, gebruik uw gezond verstand. Houd de naam kort als het een woord is waarmee je komt, hoe langer het is, hoe moeilijker het zal zijn voor mensen om het te behouden.

Onthoud al deze dingen bij het kiezen van uw merknaam, misschien komt u niet met de volgende Zara, maar u zorgt er in ieder geval voor dat uw merk een naam heeft die mensen aanspreekt en gemakkelijk te onthouden is.

Je bent klaar om te gaan!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *